lördag, oktober 14, 2006

nostalgi...

den senaste 2 timmarna, eller ja 1½ så har jag rensat banankartonger,till nostalgisk dansbandsmusik så klart, inför den stundande flytten, och oj. Jag hittade gamla noveller och dikter, som nu kommer väl till pass, då min dator har kraschat. Sen hittade jag min blockflöjt(folkets jubel??) och jag hittade min första blockflöjtsbok. Och hoppsan vad enkla låtar det var. Fast jag kommer ihåg att jag hade lite svårt med "Hej sa Petronella" och andra klassiska låtar på den tiden. Låtarna var ju i slutet på boken och så. Men både noter, takt och andning satt kvar. Det är ju bara 14 år sen jag spelade blockflöjt senast så.

Ja, jag vet. Jag var inte coolast i skolan när jag gick på låg och mellanstadiet, men jag var för tusan musiklärarens favorit. Eller ja, jag var faktiskt alla lärares favorit. Men musiken var det jag gillade bäst. Kanske för att där inte fanns någon som mobbade mig, utan snarare tvärtom. Jag var populär i Pilagårdskolans blockflöjtsgrupp. Jag spelade till och med altblockflöjt, det ni. Jag provade tenorflöjten en gång också, men jag hade inte tillräckligt långa fingrar för att nå till hålen, men annars hade jag nog lärt mig spela på den också.

Jag kommer till och med ihåg de turkosa collegetröjorna vi hade när vi spelade. Tyvärr har jag glömt bort namnet på gruppen. Men jag minns att när jag skulle få en tröja, så bytte dom färg till kornblå tröjor. Och jag minns min musiklärare, Berit och alla lördagar vi spenderade på hennes gård. Hon hade hästar och alla fick rida om man ville. Hon hade ridskola där och allt. Fast inte när vi var där, då övade vi bara inför julavslutningen alternativt skolavslutningarna. Och drack saft och åt hemmabakade bullar. Eller varför inte badade i hennes pool eller lekte kurragömma i skogen runt hennes gula hus. Shit, vad man kan komma ihåg sådana småsaker.

När jag tänker efter så var det nog blockflöjten som fick mig att orka igenom låg och mellanstadiet.

Tänk, vad skulle världen vara utan musik.


"På Pilagårdsskolan så tycker vi att vår skola ska man trivas"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj shit... undrar var MIN blockflöjt tog vägen? Inte för att jag kunde spela så värst bra på den - men jag gjorde goda försök. Men tänk, det var ju jättelängesen.

Anonym sa...

På pilagårdsskolan så tycker vi, att vår skola ska man skita i??